Bir kere toplum olarak yeteri kadar araştıran, dinleyen, okuyan bir toplum olmadığımız kabul edelim. Her ailede zaman zaman tatsız şeyler yaşanması, olası bir durumdur. Güngörmüş, ömür geçirmiş bizler hata yapıyoruz da, hayatın baharındaki gençler neden yapmasın? Onların hata yapması bizim yapmamıza göre çok daha masum değil mi? Kızgınlık anımızda yapılan yanlış davranışa müdahale etmemiz, genellikle gençler tarafından kişiliklerine ve onurlarına yapılan bir saldırı olarak algılanır.
Hâlbuki işler tersine gidip, kendimizce yanlış şeyler olduğuna kanaat getirdiğimizde, bunları bir kenara not alsak, yapacağımız aile toplantısında konuyu gündeme getirsek, kalıcı çözüm için ne kadar da faydalı olur. Tüm aile bireylerinin toplantıya katılması çok önemlidir. Çünkü sorun, dolaylı ya da dolaysız ailemizin tamamını ilgilendirir. Problemin tartışılması ve karara bağlanması, tüm bireylerin katılımıyla olacağı için, sonradan gerekebilecek oto kontrol ve yardım için başka bir yöntem yoktur. Fakat bazı mecburiyetler ve özel durumlar müstesna tutulabilir. Bunların ayrıntısına girmeden gizli kabahat gizli, aşikâr kabahat ise aşikâr uyarılır diyerek özetleyelim.
Gelelim bu toplantıların nasıl yapılacağına.
Toplantılar 15 dakikadan az, (çok mecbur kalırsak) 1 saatten fazla bir süre olmamalıdır. Mümkün olduğunca en acil olan birkaç konu (mesela 2-3 konu) gündeme alınmalıdır. Çok fazla konuları tartışmaya çalışarak herkesin zihinlerde karmaşaya izin verilmemelidir. Çünkü her problem tek tek gündeme alınması gerekir.
Genel toplantı adabında olduğu gibi toplantıyı yöneten biri bulunmalıdır. Bu ilk toplantılarda tercihen baba, daha sonraları anneler olmalıdır. Sebebine gelince; evdeki en üst otoriteyi babalar daha iyi temsil eder. Çünkü annelere göre duygusallıkları daha azdır. Bu yaratılıştan gelen bir farklılıktır. Toplantı ciddiyetini muhafaza için tavsiye ederim.
Sonraları toplantılara annelerin başkanlık etmeleri kanaatimce daha iyi netice verir. Ancak toplantı geleneği oturduktan sonra başkanlık dönüşümlü olarak ailenin tüm bireylerine yaptırılmalıdır. Burada çok yönlü fayda ve özellikle çocuklarımız için son derece önemli kazanımlar sağlanmak mümkündür. Bunlardan en önemlileri, sorumluluk bilinci, empatik anlayış geliştirme kazanımıdır. Toplantı disiplini uygulayan kısa bir süreliğine de olsa, kendisini anne ve babasının yerine koyarak onları daha iyi anlar. Bu, onun için hayatının geri kalanında unutulmaz bir tecrübeler edinmesini sağlayacaktır.
Toplantıyı yöneten her kim ise, asla yorumda bulunmayıp gündem maddelerini duyuracak. Sadece sataşmalara ve gündem dışına çıkmalara müdahalede bulunmalıdır. Herkesin fikrini hür olarak dile getirmesini sağlamalıdır. İzin isteyerek söz alana fikrini ifade etmesine söz hakkı vermeli, cevap hakkı doğana uygun zamanda ona bu imkanı vermelidir., Eğer problemin kaynağı aile bireyi ise, söz alan kişi “sen” dilini değil, “ben” dilini kullanarak duygularını ifade etmelidir. Çünkü sen dili, karşı tarafça suçlama olarak algılanır. Ben dili ise sadece olay karşısında “ne hissettiğini” ifade eder. “Sen” dili yalnız bir yerde kullanılır.
İlerleyen yazılarımızda bunu dile getiririz. Aslında burada da sorunları gidermek için “altı adım”ı atmak ideal olanıdır. Ama bunu yapmak için biraz deneyim olması gerekmektedir. İlerleyen yazılarımızda buna temas ederiz.
(Devam Edecek)
Not:
Bizimle her daim iletişimde olmak istemez misiniz? Çok basit bir yöntemi var: Öncelikle Telegram programını cep telefonunuza indirmeniz, sonra da aşağıdaki linke tıklayarak grubumuza üye olmanız yeterlidir. Ayrıca arkadaşlarınızı da davet edebilirsiniz.
Masa üstü veya dizüstü bilgisayarı kullananalar ayrıca bu versiyonu da kullanabilirler. Büro çalışanları için bu çok rahat kullanım sağlıyor.
https://t.me/joinchat/Mx8-YEy8xTuLUISTykoMfw
Grupta görüşmek üzere.. bekliyorum..
- Makalelerin altına yorum yapmanız bizi sevindirir.
Bizde buna benzer konuları yemekte geçiyoruz şimdilik ergen çağları henüz başlamadığı için olabilir.
Toplantı tasarlamak daha mantıklı en kısa zamanda uygulayacağım teşekkür ederim.